Rijksmuseum publiceert online experience Johannes Vermeer

Tech: https://www.emerce.nl/nieuws/rijksmuseum-publiceert-online-experience-johannes-vermeer

*Het Rijksmuseum publiceert een aparte, sterk visuele sectie op zijn site over Johannes Vermeer. Al het werk van schilder is tot op microniveau te bekijken.*

De special is het best te omschrijven als ‘een experience’ die sterk visueel is gedreven. Acteurs Stephen Fry heeft de Engelstalige rondleiding ingesproken, Joy Delima de Nederlandse. Zij nemen de bezoekers mee in de wereld van de Delftse schilder en waar zijn werken te bekijken zijn tot op het kleinste detailniveau.

De online ontdekkingstocht ondersteunt een grote Vermeer-tentoonstelling in het Rijksmuseum. Die vindt plaats van 10 februari tot en met 4 juni 2023. Online zijn er meer Vermeers te bekijken dan in de zalen.

In tegenstelling tot Rembrandt heeft Vermeer een opvallend klein oeuvre nagelaten. De Vermeer-special toont alle bekende 37 werken in hi-res beelden. Naast de 28 werken uit de tentoonstelling zijn ook de overige negen aan Vermeer toegeschreven schilderijen hierin opgenomen.

Waarin bij andere tentoonstellingen de focus vaak ligt op losse werken, ligt deze hier op het overzicht van de verschillende werken bij en naast elkaar. De Vermeer-experience zet steeds door middel van beweging en specifieke uitsnedes de schilderijen op andere manieren naast elkaar, waardoor je als bezoeker de thema’s van Vermeer kan ontdekken. Terugkerende voorwerpen, zoals parels, gordijnen, wandkaarten maar ook dezelfde lichtinval komen naar voren.

De online experience Johannes Vermeer is gemaakt voor Q42 en Fabrique. Zij sloten zich eind oktober jongstleden aan bij het Zweedse ARC Arise Consulting. Q42 en Fabrique, met samen tweehonderd medewerkers, bundelen hun krachten met veertien andere agencies. In totaal werkt er 1.200 man. Voor ARC was dit de eerste stap buiten Scandinavië.

*Foto: Simone Ramella (cc)*

Het laatste nieuws op News Junky

Advertentie