Adobe: hogere advertentiekosten, lager rendement

Tech: https://www.emerce.nl/nieuws/adobe-hogere-advertentiekosten-lager-rendement

*Er is online meer concurrentie om de aandacht van de consument. Marketeers worden geconfronteerd met hogere advertentiekosten en een lager rendement. Dat is de belangrijkste conclusie uit het Adobe Digital Insights rapport The State of Digital Advertising: Europe, dat gisteren werd gepresenteerd tijdens Adobe Summit EMEA 2017. *

De toename van het aantal digitale kanalen zorgt ervoor dat
advertentiebestedingen ieder jaar weer stijgen. Vorig jaar was de prijsstijging van Cost-per-Click (CPC) bij zoekadvertenties al 4,5 keer hoger dan de inflatie in Europa. De kosten zijn met 16 procent toegenomen, terwijl de inflatiestijging 3,5 procent bedraagt.

De hogere advertentiekosten zetten het budget van Europese marketeers dan ook onder druk. Merken hebben de afgelopen twee jaar gemiddeld 47 procent meer uitgegeven aan zoekadvertenties. En het heeft minder rendement opgeleverd dan gehoopt: het aantal websitebezoeken steeg met slechts een derde (33 procent).

Qua engagement is er ook al geen positief nieuws: het engagement liep voor 2016 voor alle platformen terug. Europese consumenten verbleven in 2016 gemiddeld 8 seconden korter op iedere website die zij bezochten in vergelijking met een jaar eerder (343 seconden in 2016 in vergelijking met 351 in 2015).

Het engagement varieert wel per land. In Frankrijk, Nederland en Duitsland is de tijd die bezoekers besteden op websites bijvoorbeeld gedaald met 28,44 procent en 8 seconden tussen 2015 en 2016. In het Verenigd Koninkrijk is hert engagement van het online publiek relatief hoog met een toename van 31 seconden gedurende dezelfde periode. Binnen de Europese retail- en reissector komt slechts één op de drie nieuwe websitebezoekers terug.

Ondertussen blijft mobiel adverteren in Europa nog altijd sterk groeien. Mobiel is verantwoordelijk voor bijna de helft van alle websitebezoeken in Europa (49 procent in eerste kwartaal van 2017). Adobe ziet een significante investering van merken in mobiel in de hele regio en de aankoop van het aantal mobiele advertentie-impressies door marketeers is gestegen met 19 procent tussen 2015 en 2016.

Hoewel mobiel dus belangrijker wordt, hebben ook gebruikers van mobiele apparaten een aanzienlijk kortere aandachtsspanne dan wanneer zij content bekijken via een desktop. In Europa haakt 18 procent van de consumenten bij het bekijken van videoreclame op hun mobiel al na vijf seconden af. 63 procent bekijkt de volledige reclame en dit is significant lager dan het percentage van 80 procent bij videoreclame op de desktop.

Europese consumenten hebben volgens de onderzoekers verder een sterke behoefte aan personalisatie van advertenties, zolang dit op een goede manier wordt gedaan. Meer dan de helft (53 procent) van de ondervraagde millennials, in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar, heeft een voorkeur voor content die is afgestemd op persoonlijke interesses en slecht een vijfde (21 procent) geeft aan helemaal geen behoefte te hebben aan personalisatie.

Er is nog ruimte voor verbetering, aangezien ongeveer een derde (31 procent) aangeeft dat gepersonaliseerde advertenties geen verbetering zijn in vergelijking met meer generieke advertenties.

Het laatste nieuws op News Junky

Advertenties