Blockchain dringt door tot online advertising

Tech: https://www.emerce.nl/nieuws/blockchain-dringt-door-tot-online-advertising

*Technologiebedrijf MetaX heeft een toepassing van Blockchain ontwikkeld, adChain, om de fraude en intransparantie in online reclamewereld terug te dringen.*

Het ecosysteem rondom internetreclame wordt steeds ondoorzichtiger omdat er meer spelers, rollen, kanalen en formats opkomen. Daar komt bij dat steeds meer transacties via algoritmes op marktplaatsen tot stand komen. Er komt geen mens meer aan te pas, laat staan dat iemand zicht heeft op de ‘eerlijkheid’ in de keten.

MetaX presenteerde eerder deze week het systeem adChain dat deze reclamesoep weer wat helderder en boevenvrij moet maken. Het gaat hier niet om weer een nieuwe reclametechniek in de keten, maar een extra laagje. Een toevoeging op iedere schakel in een keten, een toevoeging die ieder schakel identificeerbaar maakt met Blockchain-techniek. Omdat alle transacties in een openbaar decentraal ‘grootboek’ worden opgeslagen, is alles tot in detail controleer- en herleidbaar.

adChain is ontwikkeld met hulp van onder meer ConsenSys, Microsoft en de technici van Vidroll. De CTO van MetaX is ook mede-oprichter van het spellenbedrijf Zynga. Langs de zijlijn keken programmatickenners van bekende, internationale bedrijven mee.

De techniek wordt momenteel in besloten testomgevingen getest.

MetaX legt de achtergrond en werking van zijn techniek in onderstaande video uit:

*Foto: Eunice (cc)*

Het laatste nieuws op News Junky

Advertenties