Fietsenwinkel.nl groeit 65% tot 40 miljoen omzet

Tech: http://www.emerce.nl/nieuws/fietsenwinkelnl-groeit-65-tot-40-miljoen-omzet

*Online verkoper Fietsenwinkel.nl groeide in 2016 weer met 65 procent en zag de omzet uitkomen tot boven de veertig miljoen euro. In de komende maanden breidt het zijn netwerk van fysieke winkels uit van zeven naar dertig. *

International Bike Group (IBG), waar Fietsenwinkel. nl onder valt, heeft een goed jaar achter de rug. “Gemiddeld zijn we ieder jaar met 65 procent gegroeid en ook afgelopen jaar weer. Om die groei vast te houden moet er meer uit het offline domein naar online komen, naar ons”, zegt directeur Bastiaan Hagenouw (*foto*) tegen *Emerce*.

Op die manier, en met expansie in het buitenland, hoopt de ondernemer in het lopende jaar zijn omzet te verdubbelen tot goed boven de tachtig miljoen euro.

De Nederlandse activiteiten van IBG zijn winstgevend en cashflowpositief. Met de financiële steun van eigenaar NPM Capital achter de hand lijkt de financiering van de internationale plannen geen probleem.

Hagenouw: “We zijn actief in België, Denemarken, Noorwegen en Zweden. Daar rollen we exact hetzelfde model als in Nederland uit en streven naar leidende posities.” De groei is mede gerealiseerd met erg concurrerende prijzen en een gebrek aan serieus tegengas van concurrenten.

“Maar het gaat niet enkel om de prijs. We hebben inmiddels tweehonderd servicepunten in Nederland. Dat zijn zelfstandig ondernemers die onderhoud en reparaties doen. Ze sluiten zich bij ons aan. We zijn kritisch op wie we binnenhalen en houden de performance constant in de gaten. We rijden ook met busjes door het land naar de mensen die niet naar een servicepunt kunnen komen. Tachtig procent van de bevolking heeft een servicepunt binnen tien minuten afstand.”

Kwam in 2016 nog zo’n vijf procent van de omzet voor rekening van de pijler Onderhoud & Reparatie, twee miljoen euro, in 2017 stijgt dat naar verwachting naar circa vijftien procent.

Zelfstandige fietsenwinkels kunnen zich ook aansluiten op het servicenetwerk.

Fietsen verkopen doet Hagenouw behalve in de webwinkel ook in fysieke winkels. Dat zijn er nu zeven, maar dat worden er in de komende maanden dertig in binnen- en buitenland. “Tachtig procent van de klanten wil zijn nieuwe fiets toch eerst een keer ervaren. Daarom hebben we vorig jaar jaar als experiment winkels geopend. Geen typische fietsenwinkels. Ze zijn geïntegreerd in de online customer journey. Een zichtlocatie is voor ons niet van belang. We hebben ruimte nodig, gratis parkeerplekken, en gelegenheid tot het aanleggen van een eigen testterrein.”

Op welke locaties de winkels worden geopend hangt sterk af van de fysieke herkomst van de bezoekers op de website fietsenwinkel.nl. Dus: waar het bezoekende online publiek van Fietsenwinkel.nl letterlijk woont. “En we kijken naar hoe dicht een gebied is bevolkt.” Een gewogen ratio daarin is leidend in het vestigingsbeleid.

Hagenouw en zijn team sturen de business met data. Dat geldt niet enkel voor de marketing. Data over het online zoek- en koopgedrag van klanten worden gebruikt om het inkoopproces te stroomlijnen, “we hebben altijd zo’n tienduizend fietsen op voorraad”, en de weersvoorspelling wordt gebruikt om de bezettingsgraad van de helpdesk te plannen.

“We zijn met vierhonderd man in totaal en zoeken tweehonderd nieuwe collega’s. Veel datawetenschappers, monteurs en IT’ers. En wanneer die tweehonderd ingevuld zijn, zoek ik er weer tweehonderd.”

Het laatste nieuws op News Junky

Advertenties