Management buy-out en internationale ambities Airtrade

Tech: http://www.emerce.nl/nieuws/management-buyout-internationale-ambities-airtrade

*Het management van Airtrade Holland – Jeroen Martron en Frank Wester – heeft samen met de BCD Group 100 procent van de aandelen in handen gekregen. Aanleiding voor de management buy-out is dat Airtrade zich meer wil richten op technologie op het gebied van dynamic packaging, vertelt Martron. *

Mededelingen over de precieze verhouding worden niet gedaan maar volgens Martron hebben hij en Wester een meerderheidsbelang.

Airtrade begon 27 jaar geleden als zogeheten consolidator met het maken van prijsafspraken met luchtvaartmaatschappijen voor reisagenten. Dit was voor de Duitse ‘vliegticketgroothandel’ AERTICKET reden om in 2013 een belang te nemen in Airtrade. Airtrade biedt echter ook technologische oplossingen aan voor de reismarkt. Zo wordt de whitelabel dyamic packaging tool onder andere gebruikt door KLM. Deze booking engine, die vluchten, hotels en andere reiscomponenten combineert in één boeking, is ook beschikbaar als API. Daarnaast heeft Airtrade een booking engine die veel wordt gebruikt door OTA’s.

Deze oplossinge[image: Jeroen Martron, Airtrade]n kunnen indien gewenst inclusief fulfillment worden afgenomen. En het is zelfs mogelijk dat een reisbedrijf dat met een tool van derden werkt alleen de fulfillment – inclusief de aansprakelijkheid – bij Airtrade onderbrengt. Verder biedt Airtrade technologie aan voor het managen van boekingen, zoals Airrobot, die automatisch vliegtickets afhandelt. Al deze activiteiten wil Airtrade verder uitbouwen. “Dat heeft niet de focus van AERTICKET, wat de reden is voor deze mangement buy-out,” zegt Martron. “We blijven gewoon samenwerken met AERTICKET, maar nu als strategische partners.”

Volgens Martron heeft Airtrade inmiddels 84 procent van de Nederlandse reisbureaus als consolidatieklant. “Daarom zoeken we groei op andere gebieden, maar wel met de behoeften van de reisagent als uitgangspunt. We zien dat met name de dynamic packaging tool inclusief de fulfillment een groeimotor is.”

Met die combinatie wil Martron nu graag België veroveren. “Dat is een logische markt, gezien de taal en de afstand. Bovendien is AERTICKET daar nog niet vertegenwoordigd.”

Daar blijft het niet bij, want Airtrade wil de technologische oplossingen ook buiten Nederland op de markt brengen. “We hebben al een klant in Spanje en staan op de ITB om meer internationale partijen aan ons te binden. Technologie kent geen grenzen.”

Het laatste nieuws op News Junky

Advertenties