Het Jaar van Twitter

Tech: http://www.emerce.nl/nieuws/jaar-twitter-2

*Sommige oudere internetmerken hadden het in 2016 behoorlijk moeilijk. Yahoo wist opnieuw zijn draai niet te vinden met diensten die geen van alle excelleren en het bedrijf wordt (vermoedelijk) opgeslokt voor Verizon, de telecomreus die ook AOL al eens onder zijn hoede nam. Maar het werd een nog zwaarder jaar voor Twitter. Die kon al helemaal geen overnamepartner vinden.*

Najaar 2016 viel het doek voor Twitter Benelux. Het kantoor aan de Zuidas ging dicht. BrandDeli neemt een deel van de werknemers over en gaat advertenties voor het bedrijf verkopen.

Bij de presentatie van de laatste kwartaalcijfers werd het ontslag van nog eens 350 medewerkers bekend gemaakt. Diverse directeuren stapten op.

Eerder dit jaar zette Twitter zich in de verkoop. Salesforce, Disney en Google zagen echter af van een bod. Daarom moet er nu wereldwijd bezuinigd worden.

Online diensten komen en gaan. Ooit was MySpace de ongekroonde koning van de sociale media, maar het bedrijf hield het maar enkele jaren vol omdat Facebook zijn functie overnam.

Nu lijkt Twitter aan een onvermijdelijk daling te zijn begonnen, al is het verhaal niet zo simpel. Want Twitter meldt nog altijd dat het aantal actieve gebruikers toeneemt. In het derde kwartaal kwam het totaal op 317 miljoen, 3 procent meer dan vorig jaar. Groei dus, maar te weinig groei vergeleken met andere sociale platforms.

Steeds minder Nederlanders hebben Twitter in elk geval op hun mobiele telefoon staan. In absolute aantallen heeft Twitter in een jaar tijd in Nederland ruim 250.000 mobiele gebruikers verloren. Vooral jongeren haken af, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Had in oktober 2015 nog ruim een kwart van de Nederlanders met een smartphone de Twitter-app geïnstalleerd, in oktober van dit jaar is dat nog maar net iets meer dan één op de vijf Nederlanders.

De vraag is wat het vervangt. Strikt genomen is Twitter immers een heel ander medium dan Instagram of Snapchat, maar de verminderde populariteit zou kunnen worden verklaard doordat jongeren meer tijd doorbrengen in andere apps en gewoon minder interesse hebben voor Twitter.

De volumes Twitter-berichten aan webcarehelpdesks neemt in elk geval af, stelt Alexander de Ruiter van Obi4wan. Privécommunicatie als Facebook Messenger en WhatsApp neemt die rol over. Hij baseert zich op cijfers van de bijna 700 klanten die zijn werkgever uit binnen- en buitenland heeft.

In één opzicht onderscheidt Twitter zich wel van andere sociale media: het blijft het ideale medium voor brekend nieuws. Ook experimenteert Twitter sinds kort met notificaties die op basis van profielen worden uitgezonden.

Maar dat maakt het meer een zendmedium dan een interactief platform. Voor nieuwsjunkies is Twitter een mooi medium, daarbuiten is de dienst helaas niet onmisbaar gebleken.

En omdat maar weinig mensen tijd doorbrengen op Twitter, is het lastig om advertenties te verkopen. Twitter verkocht in het derde kwartaal vergeleken met 2015 maar 6 procent meer advertenties: 545 miljoen dollar.

Net als Facebook zou Twitter natuurlijk kunnen diversificeren, maar zowel Twitter Music als Vine mislukten. Twitter gaat Twitter herdopen tot Vine Camera, maar heeft Snapchat als concurrent. En Twitter wordt zeker geen chatapp.

Misschien moet Twitter zich juist wat meer gaan richten op de professionele nieuwsmedia. De een dezer dagen gerealiseerde integratie van Periscope en Twitter zou daartoe een eerste aanzet kunnen zijn. Nieuwsmedia zouden daarmee makkelijker nieuwsuitzendingen kunnen verzorgen. In B2B heeft Twitter nog te weinig gedaan.

*Vijfde deel uit een serie over de belangrijkste (online) gebeurtenissen van 2016. *

Het laatste nieuws op News Junky

Advertenties