Amazon heeft 6 procent Europese fashionmarkt

Tech: http://www.emerce.nl/nieuws/amazon-heeft-6-procent-europese-fashionmarkt

*Amazon heeft in Europa 5,7 procent van de fashionmarkt in handen, net achter Zalando dat met 6,1 procent en OTTO met 6,2 procent dat de marktleider is. *

Dat blijkt uit marktcijfers van onderzoeker Euromonitor International, waar persbureau Bloomberg over bericht.

Zonder er al te veel aandacht op te vestigen heeft Amazon een stevige positie verworven op de Europese modemarkt waar jaarlijks 42 miljard euro in omgaat. De Amerikanen investeren gestaag en gericht door in het opschalen van zijn activiteiten in deze regio. Zo kunnen klanten in Duitsland en Engeland ook voedsel bij hun favoriete winkel bestellen en kan heel Europa sinds kort Amazons Netflix-concurrent Prime Video gebruiken.

Bloomberg schetst dat Zalando het komende jaren lastig kan krijgen. Het belooft investeerders winstmarges van tussen de 4 en 5,5 procent en jaarlijkse omzetgroei van ruwweg twintig procent. Om dat laatste te realiseren in een sterker concurrerend speelveld groeit de druk op de winstbelofte.

Amazons heeft in Europa veel te winnen. Het is een grote speler op slechts een paar markten, voornamelijk Duitsland, Engeland, Frankrijk en Italië. Er valt genoeg geografisch terrein op Zalando te winnen omdat dat in reeds vijftien landen actief is. En enkel met Fashion. Amazon heeft een veel breder assortiment en kan qua assortiment nog een paar stappen vooruit.

Voor Zalando pleit dat op OTTO na de grootste en zeker wel de snelstgroeiende modewinkel is. Daarnaast, en daar kan de versnelling vandaan komen, ontwikkelt het zich van winkel in platform. Het wordt een faciliterende partij voor derden. Reeds tien procent van de aangesloten merken is een partnerverkoper. In Nederland kennen we dat van bol.com, dat op zijn Plaza 14.000 derde-verkopers heeft.

Een teken aan de wand voor Zalando’s leiding is dat Duitsers liever bij Amazon kleding kopen dan bij Zalando. Dat bleek althans uit een steekproef onder duizend consumenten. Acht op de tien had afgelopen jaar kleding bij Amazon gekocht, vier op de tien bij Zalando. Dat gegeven had een downgrade (naar Sell) van UBS tot gevolg.

*Foto: Barbin Viaggio (cc)*

Het laatste nieuws op News Junky

Advertenties