Zeker 150 merken actief op marktplaats Zalando

Tech: http://www.emerce.nl/nieuws/zeker-150-merken-actief-marktplaats-zalando

*Tien procent van de merken die actief zijn op Zalando verkopen hun artikelen via de marktplaats, vanuit hun eigen magazijn. De bekende winkel wordt enkel gebruikt voor marketingdoeleinden. *

Dat zegt het hoofd van Zalando’s partnerprogramma Malte Dous in een interview met Kassenzone.de.

De betreffende merken kunnen winkels zijn, bijvoorbeeld zeer specialistische kledingzaken met uniek assortiment, maar ook kledingfabrikanten zelf. Dat moeten dan wel grotere fabrikanten zijn. Exacte aantallen noemt Dous hierbij niet.

Zo kan het gebeuren, zo laat het interview zien, dat een klein onbekend kledingmerk zelfstandig niet op Zalando kan verschijnen. Maar wanneer een online boutique als Heypaula het merk in zijn assortiment opneemt dan kan dat merk via die route alsnog binnenkomen.

Marcel Brindöpke van Heypaula: “Sommige kleine merken handelen puur online en zijn enorm goed met socialmedia en bloggers”, wat op zich al garant staat voor een zekere vraag naar hun producten.

Consumenten die een aankoop doen bij een van de 150 partners op de marktplaats krijgen hun order door de partner opgestuurd, niet door Zalando.

Dous: “We hebben in totaal 1.500 merken. Sommige merken verkopen we wholesale en via partners. Adidas is daarvan een voorbeeld. Dat doen ze om een heel breed én diep assortiment te kunnen tonen. Wij kunnen en willen zelf niet alle via de groothandel inkopen. Dan kan de partner het online zelf aanvullen, soms met specifieke items op ons verzoek. Of als het is uitverkocht bieden partners ook uitkomst.”

Internationaal werkt er tegen de twaalfduizend man bij de Duitse modewinkel annex handelsplatform. Het bedrijf is op zoek naar duizend nieuwe programmeurs. Een aanzienlijk deel van hen gaat werken aan de ombouw van de wínkel Zalando in een handelsplatform, een bestemming waar veelsoortige partners hun producten en diensten kunnen aanbieden.

Naast partners die vanuit hun eigen magazijn op Zalando verkopen zijn er ook partijen die de fulfillment door Zalando laten doen. Die concentreren zich enkel op het design en de brandmarketing.

In maart 2015 onthulde Zalando zijn nieuwe strategie waarbij het zichzelf zou gaan omkatten van winkel in platform. Dat houdt in dat het op Amazon-achtige wijze een systeem bouwt dat handel faciliteert. Daarbij kan Zalando zelf de handelaar zijn maar ook een winkelketen of kledingfabrikant.

De investeringen en overnames in het afgelopen jaar vonden allemaal vanuit de nieuwe strategie plaats. Er werden belangen genomen in IT-partners voor de modebranche om de datastroom uit de fabrieken en groothandel naar het web te verbeteren en versnellen. Ook biedt het fulfillmentsdiensten, nam het een belang in een soort LinkedIn voor de modebranche, werd een platform voor influencermarketing opgericht en worden de fundamenten gelegd voor een paymentsdochter.

*Foto: Mainstream (cc)*

Het laatste nieuws op News Junky

Advertenties