Big Data startup wil bijdragen aan transparante transfermarkt bij voetbal

Tech: http://www.emerce.nl/nieuws/startup-bijdragen-transparante-transfermarkt-voetbal

*Het nieuwe Big Data platform remiqz uit Amsterdam wil de invloed van makelaars en buikgevoel bij de selectie van voetballers verminderen. Het platform berekent op basis van beschikbare data de actuele marktwaarde van de ruim tienduizend spelers die actief zijn in clubs in Europa.*

Robert Slijk, directeur van remiqz, denkt dat er behoefte is aan transparantie na de recente omkoopschandalen.’Ons platform helpt voetbalclubs bij het nemen van betere investeringsbeslissingen. We berekenen de actuele marktwaarde en de toekomstige waardeontwikkeling van spelers. Dat doen we aan de hand van talloze datapunten die afkomstig zijn van inmiddels meer dan 180.000 wedstrijden.’

Inspiratie kwam van de film Moneyball die weer is gebaseerd op het non-fictieboek Moneyball: The Art of Winning an Unfair Game uit 2003. Moneyball beschrijft het succes van de honkbalclub Oakland Athletics. Billy Bean, gespeeld door Brad Pitt, dgooit het roer drastisch om als al zijn beste spelers worden weggekocht. Hij krijgt hulp van de jonge econoom Peter Brand die op statistiek gebaseerde ideeën heeft over hoe je spelers moet gebruiken. Het idee is simpel: geen dure spelers terugkopen, maar goedkope, onderschatte spelers binnenhalen.

De startup heeft flink wat data verzameld. Het beschikt over informatie over de manier waarop de salarissen van spelers zich per land ontwikkelen, naast gevalideerde sportstatistieken, cijfers over transferwaarden, het salaris van afzonderlijke spelers, budgetten van clubs en cijfers over de bonden.

Het platform kan ook inzichtelijk maken wat de gevolgen zijn van een transfer voor het commerciële potentieel van een heel elftal. Een transfer heeft invloed op de kampioenskansen én op winstkansen van een club in de nationale en de Europese competitie. Dit maakt dat clubs in één oogopslag zicht krijgen op de toekomst. Clubs investeren gerichter in de meest waardevolle spelers door de expertise van hun scouts te combineren met begrijpelijke data.

De transparantie is vooral gunstig voor de kleine clubs. Zij krijgen immers een veel beter beeld van de huidige en toekomstige waarde van hun topspelers.

PlayerQ, de eerste app van remiqz, wordt door ontwikkeld in samenwerking met twaalf Europese topclubs. Andere input kwam van het voetbal-economisch bureau Hypercube en SAP Sports Technology Partner The Next View.

Momenteel worden er gesprekken gevoerd met potentiële investeerders om sneller op te kunnen schalen naar de Europese markt.

Het laatste nieuws op News Junky

Advertenties