Afgeplitst Media-Saturn groeit online tot 2 miljard euro

Tech: http://www.emerce.nl/nieuws/afgeplitst-mediasaturn-groeit-online-tot-2-miljard-euro

*Het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, dat wordt afgesplitst van Metro Group, ziet de online jaaromzet met elf procent stijgen tot twee miljard euro. Nederland draagt voor zeker tweehonderd miljoen euro bij.*

Inmiddels wordt negen procent van alle verkopen, 1,95 miljard euro, gerealiseerd via de internationale websites van Media Markt en Saturn. Dat valt af te leiden uit een presentatie aan de financiële markt van de jaarcijfers over het gebroken boekjaar 2015/2016.

Media-Saturn verwacht dat op middellange termijn tussen de twaalf en vijftien procent van de concernomzet via internet gerealiseerd kan worden.

De groei moet komen via Media Markt en Saturn maar ook via andere verkoopconcepten als iBood en de shop in shop op eBay. Dochterbedrijf Redcoon paste niet meer in de strategie omdat het qua profiel te veel in het vaarwater van Media Markt en Saturn kwam. Daarom wordt die formule uitgefaseerd.

Een blik op de bezoekcijfers laat zien dat Media-Saturn op internet meer bezoekers heeft dan in de ruim duizend fysieke filialen. Er zijn dagelijks 5,8 miljoen klantcontacten. Daarvan zijn er 3,2 miljoen op internet (1,9 miljoen uniek) en 2,6 miljoen in de bakstenen zaken.

Een ander interessant detail is dat van alle online orders veertig procent in een fysiek filiaal wordt opgehaald. Dat biedt de winkel allereerst mogelijkheden tot upsell aan die klant en bovendien kan deze in contact worden gebracht met servicekanalen van de winkel.

Exacte details over de omzet in Nederland geeft Media-Saturn niet, al claimt het wel het marktleiderschap onder de fysieke verkopers van consumentenelektronica. Bijbehorende omzet: circa 2,2 miljard euro. Tien procent daarvan, wat geldt als het online gemiddelde op concernniveau, betekent een digitale omzet van tussen de 200 en 250 miljoen euro.

Vandaag maakte moederbedrijf Metro Group ook de opsplitsing bekend van zijn activiteiten. De elektronicatak gaat verder onder de naam CECONOMY (profiel, PDF). Wholesale en Food Specialist Company heten vanaf vandaag METRO. Beiden krijgen naar verwachting een aparte beursnotering. CEO van CECONOMY is Pieter Haas. Er is ook een aparte Chief Digital Officer in de persoon van Martin Wild.

Het laatste nieuws op News Junky

Advertenties