‘Online consument stuit op onzichtbare EU-grenzen’

Tech: http://www.emerce.nl/nieuws/online-consument-stuit-onzichtbare-eugrenzen

*Europese consumenten kunnen nog steeds niet vrij online winkelen in de EU. Ondernemers en webwinkels weigeren klanten uit andere landen, vragen hogere prijzen of werpen op een andere manier virtuele grenzen op. Dat zeggen de samenstellers van het rapport ‘Do invisible borders still restrict consumer access to services in the EU?’, dat het netwerk van Europese Consumenten Centra (ECC-Net) vandaag heeft gepresenteerd.*

Hoewel artikel 20.2 van de EU-richtlijn voor diensten op de interne markt discriminatie op grond van nationaliteit of woonplaats verbiedt, worden dit soort handelspraktijken volgens ECC-Net nog steeds toegepast. Daardoor is er voor online consumenten geen vrije markt in de EU.

Alleen al tussen 2013 en 2015 kreeg het ECC-Net ruim vijfhonderd klachten binnen. Een toename van 140 procent ten opzichte van de 222 klachten die tussen 2010 en 2012 binnenkwamen. Meer dan 82 procent ging over discriminatie naar woonplaats. Tweederde van de klagers kreeg te maken met prijs- of serviceverschillen, meestal bij de aankoop van elektronische apparatuur, huishoudelijke apparaten, vervoersmiddelen, kleding, boeken, muziek of het downloaden van data.

Een kwart van de klachten had te maken met diensten op het gebied van toerisme en recreatie. Consumenten die in het buitenland een auto wilden huren of via een buitenlandse website dezelfde vakantie voor een lagere prijs wilden boeken, werden geweigerd.

Nederlandse webshops weigerden onder meer Britten die hier fietsonderdelen en een tent wilden kopen voor een lagere prijs met de mededeling dat het Verenigd Koninkrijk een exclusieve distributeur had. .

De Europese Commissie erkent dat meer actie noodzakelijk is om de richtlijn te handhaven en is daarom bezig met een pakket maatregelen voor een vrijere online markt. Die behelzen onder meer wetgeving om geo-blocking tegen te gaan, regulering om grensoverschrijdende pakketbezorging goedkoper te maken en het promoten van het consumentenvertrouwen door betere bescherming en handhaving.

Het laatste nieuws op News Junky

Advertenties