Voorlopig geen rem op webshop

Tech: http://www.emerce.nl/nieuws/voorlopig-geen-rem-webshop

*De pure webshops, dus zonder fysieke winkel, profiteren dit jaar sterk van de malaise in winkelgebieden. De omzetgroei bedraagt bijna 20 procent, oftewel meer dan 1 miljard euro extra omzet. Dat stelt ING in een rapport over de detailhandel in 2017.*

De fysieke detailhandel liet een gemengd beeld zien in 2016. Supermarkten en speciaalzaken groeiden gelijkmatig door. Winkels in non-food hadden het moeilijk in een uitgedunde winkelstraat en webshops profiteerden. Voor 2017 staan de economische signalen op groen met meer werkgelegenheid, meer koopkracht en meer vertrouwen.

Begin 2016 kampten winkelgebieden met plotselinge extra leegstand. Faillissementen van onder meer V&D en de Macintosh schoenenwinkels sloegen gaten in het winkellandschap. In de loop van het jaar werden diverse gaten ook weer opgevuld. Nieuwe en bestaande spelers nemen leegstaande panden in gebruik. Hetzij permanent of tijdelijk in pop-up vorm. Dit proces zet ook in 2017 door. Zo opent Hudson’s Bay in de tweede helft van het jaar nieuwe warenhuizen in voormalige V&D panden.

Dankzij de sterke binnenlandse economie is er voor alle onlinewinkels meer ruimte om te groeien. Ook online shops van fysieke winkels groeien, maar de groei is daar minder hard dan bij de pure webshops.

Met name in de voedingsector zijn de verwachtingen over de groei van online boodschappen hooggespannen. De opkomst van online supermarkten en maaltijddiensten heeft geleid tot een internetoffensief van de grote supermarktketens.

De fysieke winkel blijft echter dominant. In 2017 zetten supermarkten en foodspeciaalzaken hun omzetgroei van 2,5 procent door. Prijs blijft voor consumenten de dominante factor bij het boodschappen doen.

[image: knipsel]

Het laatste nieuws op News Junky

Advertenties