Nieuwe tak WPP zoekt concurrentie Google en Facebook

Tech: http://www.emerce.nl/nieuws/nieuwe-tak-wpp-zoekt-concurrentie-google-facebook

*Reclamegigant WPP creëert het bedrijfsonderdeel [m]PLATFORM dat op zo’n schaal in data en marketing is gespecialiseerd dat het de concurrentie wil kunnen aangaan met Google en Facebook.*

[m]PLATFORM komt onder leiding van Brian Gleason, die tot voor kort de internationaal directeur was van Xaxis. Het nieuwe bedrijfsonderdeel moet alle kennis en vaardigheden bij elkaar brengen van de zeven miljard dollar die WPP afgelopen tien jaar investeerde in het verwerven van nieuwe marketing- en reclame-expertise.

De nieuwe tak heeft technologie in huis om op basis van honderden verschillende databronnen, online en offline, flexibele mediaplanning te bedrijven. Daar hoort ook data-analytics bij en aanpalende digitale diensten.

WPP noemt het nieuwe platform een middel voor zijn klanten om op internationale schaal datagedreven marketing te kunnen bedrijven. In die zin wil het concurreren met giganten als Google en Facebook. Het is de vraag of het ook zo snel en tegen vergelijkbare kosten als deze partijen kan werken.

Behalve Xaxis vallen ook de datadiensten van Kantar en Wunderman onder de nieuwe eenheid. Maar ook Connect, Catalyst en andere data- en technologiespecialisten van WPP.

Topman Brian Gleason heeft vier onderbazen die elk verantwoordelijk zijn voor een wereldregio. De Europa- en APAC-baas moeten nog worden benoemd.

Topman Martin Sorrell van WPP (*foto*) maakte vorige maand bekend dat zijn bureaunetwerk in het derde kwartaal van 2016 een omzetgroei van 7,8 procent kon noteren.

*Foto: LinkedIn Pulse (cc)*

Het laatste nieuws op News Junky

Advertenties